شناخت ویژگی های انواع کریستال لوستر

انواع کریستال لوستر

نکته هایی درباره کریستال های لوستر

دلیل اینکه بعضی از کریستال ها با گذشت زمان کدر می شوند و جلا و شفافیت روز اول را ندارند، چیست؟ چه نوع کریستالی را انتخاب تهیه نمائیم که با گذشت زمان کدر نگردد؟ و سوالات بسیاری که ممکن است برایتان درباره کریستال لوستر ها پیش بیاید. از این رو تا انتهای این مقاله انواع کریستال لوستر با سایت مرکز لوستر همراه باشید.

نکته های کلی درباره انواع کریستال لوستر

تمامی کریستال ها شیشه ای می باشند. اما قابل ذکر است که کریستال استفاده شده در تولید لوستر با شیشه ای که در ساخت پنجره و لیوان فرق بسیاری دارد. کریستال لوستر، اکسید سرب و گاهی اوقات اکسید های دیگری هم دارد. وجود اکسید سرب سبب سنگین تر شدن وزن کریستال، نسبت به شیشه ساده می شود و البته کیفیت و شکست نور بالاتری را هم باعث می شود. درصد سرب استفاده شده در کریستال های مختلف، متفاوت است و معمولا بین 6 تا 30 درصد گزارش می شود. لوستر های کریستالی تاثیر بسیار بالائی در زیبایی محل و همچنین میزان نور دارد.

لوستر کریستالی مربع
لوستر کریستالی مربع موجود در مرکز لوستر جهت دیدن نمونه و خرید کلیک کنید.

در بخش بعدی به شناخت انواع کریستال ها و اطلاعات لازم به منظور خرید کریستال لوستر خواهیم پرداخت.

سنگ طیفی یا سواروسکی (Swarovski Strass)

سنگ سواروسکی از بهترین انواع کریستال لوستر موجود در جهان از نظر کیفیت بوده و در کشور اتریش به تولید می رسد. بیش از 30 درصد اکسید سرب در این کریستال ها وجود دارد. این کریستال به وسیله مجهز ترین دستگاه ها به تولید می رسد و کاملا بی عیب و نقص بوده و از نظر درخشندگی سطح بسیار بالایی دارد.

کاربرد انواع لوسترها
بیشتر بخوانید

برخی از این کریستال ها به یک ماده مخصوص آغشته می شوند تا گرد و خاک به کریستال نچسبد و با یک فوت ساده کل گرد و خاک نشسته روی کریستال از روی آن پاک شود که این امر در جلوگیری از کدر شدن کریستال تاثیر بالائی دارد.

کریستال بوهمیا (Bohemian Crystal)

این نوع کیستال از جهت نداشتن سرب در این محصول، نمی توان آن را از کریستال ها دانست اما این معنی را نمیدهد که کیفیت پائینی دارد، بلکه از لحاظ شفافیت بصری و شکست نور در بالاترین درجه است. باید خاطر نشان کرد که کیفیت بالا در قیمت کریستال تاثیر مستقیمی دارد. پس در انواع کریستال لوستر کریستال بوهمیا را می توان به عنوان گران ترین نوع کریستال دانست.

اگر می خواهید تفاوت کیفیت ها را درک کنید، کافی است یک قطعه از کریستال بوهمیا را در کنار نمونه تقلبی بگذارید تا اختلاف کیفیت را به طور واضح ببینید.

لوستر های ساخته شده از کریستال بوهمیا در کشور چک به تولید می رسند و تعداد نمونه های بالائی از این لوستر ها را در مراکز بزرگ در سراسر اروپا و جهان وجود دارد. مثلا کاخ ورسای و رویال پالاس در شهر ریاض عربستان سعودی.

کریستال عصفور مصر (Egyptian Crystal – Asfour)

ادعا می شود که این شرکت بزرگترین تولید کننده کریستال با درصد بالایی از اکسید سرب در جهان است. این کریستال از نظر برش دقیق و شفافیت و شکست نور بسیار بالا در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و این در حالی است که قیمت آن در مقایسه با این کیفیت بسیار مناسب است(البته در مقایسه با کریستال بوهمیا).

چگونه لوستر سنگین را روی دیوار گچی نصب کنیم؟
بیشتر بخوانید

همانطور که گفتیم لوگو شرکت عصفور روی کریستال های این شرکت با لیزر حک شده است. این نوع کریستال به صورت محدود و در اشکال محدود یافت می شود.

کریستال مورانو (Murano Glass)

این نوع کریستال در جزیره مورانو در نزدیکی شهر ونیز و به صورت کاملا دستی ساخته می شود. چندین قرن است که این نوع کریستال به همین روش تولید و عرضه می شود. این کریستال ها به رنگ های مختلف تولید می گردند و تغییر رنگ کریستال با استفاده از افزودن اکسیدهای مختلف صورت می گیرد. لوسترهای ساخته شده از این نوع کریستال نیز به خاطر دست ساز بودن بسیار گران هستند.

کریستال های چینی (Chinese Crystal)

این نوع محصول در کشور چین تولید شده و با استفاده از قالب گیری و عملیات پرس حالت می گیرند. در این نوع کریستال مقدار کمتری اکسید سرب استفاده می شود و این مقدار چیزی در حدود 6% می باشد که در نتیجه از نظر ظرافت در ساخت مخصوصا لبه های کریستال، قابل مقایسه با نمونه های اروپایی و مصری نیست.

البته باید خاطر نشان کرد که کریستال های چینی نیز درجه های کیفی مختلفی عرضه می گردند. با توجه به قیمت نسبتا بالای نمونه های اروپایی و مصری، پرفروش ترین نوع کریستال در ایران همین نمونه چینی است.نمونه های ذکر شده از کیفیت قابل قبولی برخورداند.

لوستر کریستالی
لوستر کریستالی موجود در مرکز لوستر جهت دیدن نمونه و خرید کلیک کنید.

نوع متفرقه کریستال های چینی نیز وجود دارد که با قیمت های بسیار پایین تری نسبت به دو نمونه با کیفیت (9k    و5k) در بازار یافت می شوند. متاسفانه استفاده از این نوع کریستال ها به دلیل قیمت پایین آن ها بسیار رایج شده است. از انواع گفته شده در بالا کریستال عصفور و چین در بازار ایران یافت می شود.

خرید لوستر راهرو
بیشتر بخوانید

کریستال اصل یا فیک

آرم شرکت تولید کننده کریستال به وسیله لیزر روی کریستال حک می گردد. که این امر کمک به تشخیص اصل بودن کریستال های اروپایی و مصری می کند.

شکل ظاهری و شفافیت کریستال هم از دیگر راه های شناخت محصول با کیفیت می باشد. برای این منظور کریستال را در مقابل نور بگذارید. هر چه شکست نور و حالت رنگین کمان آن بیشتر و شفاف تر بود، احتمال اصل بودن کریستال بالا تر خواهد بود. در صور تی که کریستال مقابل نور مثل شیشه معمولی باشد احتمال تقلبی بودن آن بسیار زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود، در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی واتساپ 09901020938 با ما در ارتباط باشید.
چطور میتونیم کمکتون کنیم!