لامپ هالوژن و انواع آن

مزایای استفاده از لامپ هالوژن

جهت ثبت سفاش تماس بگیرید

لامپ هالوژن چیست؟

لامپ هالوژن یکی از انواع لامپ‌ های کم‌ مصرف هستند. این لامپ ها انواع مختلفی دارند از نوع سقفی و رنگی آن گرفته تا ال ای دی که هر کدام در فضاهای مختلفی از خانه‌ های مسکونی تا فروشگاه‌ ها استفاده می‌ شوند. لامپ های هالوژن مصرف برق بسیار پایینی دارند. که منجر به کاهش هزینه های برق مصرفی ساختمان می شوند. این لامپ ها اصولاً در سایزهای کوچک ساخته می شوند و برخلاف مصرف کم انرژی نور مناسبی از خود ساطع می نمایند.

لامپ‌ های هالوژن از نوع لامپ های رشته ای هستند که در محفظه این لامپ ها از یک رشته تنگستن پر شده با گاز بی‌ اثر و کمی هالوژن از قبیل برم یا ید، تشکیل شده است. وقتی انرژی الکتریکی وارد لامپ‌ های هالوژن پرنور می شود، گاز هالوژن سیم تنگستن را داغ می‌ کند و نور سفید رنگ را ایجاد می کند.

کاربرد لامپ هالوژن

بیشترین کاربرد این لامپ ها در چراغ خودروها است. همچنین از آن ها می توان برای روشنایی محیط منازل و فروشگاه ها نیز استفاده کرد ولی باید توجه داشت که این لامپ ها به دلیل وجود گاز هالوژن سمی هستند و نباید در هنگام شکستگی به آن ها دست زد یا در آن محیط استنشاق کرد.

نور مناسب و مصرف کم این لامپ باعث شده که کاربردهای متنوعی داشته باشند. همچنین طراحان داخلی برای طراحی داخلی از این لامپ ها استفاده گسترده ای کنند. لامپ هالوژن رنگی این اجازه را می دهد که در طراحی خانه از ترکیب رنگ های متنوعی استفاده شود. حتی موجب جلوه و زیبایی لوستر می شود. از این لامپ در فروشگاه ها و جواهر فروشی ها نیز استفاده می شود. لامپ هالوژن توکار و لامپ هالوژن بزرگ و انعکاس آن ها در آینه جواهر فروشی ها باعث درخشش دوچندان جواهرات می شود.

لوستر سقفی مدرن
بیشتر بخوانید

لامپ هالوژن

مزایای لامپ هالوژن

کیفیت نور

انواع لامپ‌ های هالوژن رنگی و غیر رنگی کیفیت خوبی دارند و نور را یکنواخت پخش می‌ کنند. همین باعث می‌ شود گزینه‌ ای محبوب برای استفاده در منزل و محیط کار باشند.

ابعاد کوچک

ابعاد کوچک لامپ‌ های هالوژن باعث کاربردهای منحصر به‌ فرد این نوع لامپ می‌ شوند. یکی از کاربردهای لامپ‌ های هالوژن در پروژکتور است.

امکان کم‌کردن نور با لامپ هالوژن

اگر دوست دارید درجه‌ ی نور را تنظیم کنید و نور را با خاموش یا روشن کردن لامپ کم یا زیاد نکنید، لامپ‌های هالوژن‌ بهترین گزینه برای شما است. انواع لامپ‌ های هالوژن رنگی و غیررنگی و لامپ‌ های هالوژن‌ سقفی به شما اجازه کاهش نور را می‌ دهند.

هزینه‌ی کم

لامپ‌ های هالوژن‌ سقفی کم مصرف که انواع غیرسقفی هم دارد، با این مصرف کم بسیار مقرون به صرفه است و هزینه‌ های برق شما را کنترل می‌ کند.

معایب لامپ هالوژن

  • اگرچه هالوژن ها بهره نوری بیشتری از لامپ های رشته ای دارند اما در مقایسه با لامپ های امروزی میزان لومن در وات کمتری تولید می کنند.
  • هالوژن ها تنها رنگ آفتابی تولید می کنند اگر شما به رنگ های دیگر نیاز دارید نمی توانید از لامپ های هالوژن استفاده کنید
  • نسبت به چربی روی پوست انسان حساس هستند و لمس کردن زیاد کوارتز می تواند از عمر این لامپ ها کم کند

انواع لامپ هالوژن

لامپ هالوژن سقفی LED

یکی دیگر از انواع لامپ هالوژن، هالوژن سقفی LED است .همانطور که از نامش پیداست از دیودهای نورافشان تشکیل شده است. این دیودها در کنار هم قرار گرفته اند و وقتی جریان الکتریکی به آن ها می رسد نور کافی تولید می کنند. هر چه تعداد دیودهای LED بیشتر باشد میزان نور تولیدی نیز بیشتر خواهد بود در واقع تعداد ال ای دی ها بر میزان نوردهی لامپ اثرگذار است. ال ای دی ها مصرف برق پایینی دارند اما نوری که تولید می کنند می تواند فضا را روشن کند.

انواع لوسترهای برنزی
بیشتر بخوانید

کیفیت و شدت نور ایجاد شده توسط این لامپ ها ایده آل هستند. به همین دلیل امروزه از آنها هم برای تامین روشنایی و هم دکوراتیو نمودن فضا استفاده می شود. لامپ هالوژن ال ای دی اشعه های مضر نظیر اشعه مادن قرمز و فرابنفش ساطع نمی نماید. و گرمایی که توسط آنها ایجاد می شود ناچیز است.

استفاده از هالوژن

هالوژن SMD

این لامپ‌ ها همان‌ طور که از اسمشان پیداست بر اساس تکنولوژی SMD ساخته شده‌‌ اند و چند چیپ ال‌ ای‌ دی دارند که با یک سیم نازک به هم متصل شده است. این لامپ‌ ها گرمای کمتر و نور بیشتری دارند و به‌دلیل زیبایی بیشتر هالوژن‌ های SMD، مصرف گسترده‌ تری از این نوع لامپ‌ ها در ساخت تجهیزات نورپردازی می‌ شود.

هالوژن COB

هالوژن‌ ها COB هم مثل هالوژن‌ ها SMD پرنور هستند. این مدل از هالوژن‌ ها هم چیپ‌ های الکترونیکی دارند و روی برد نصب می‌ شوند. COBها یک نقطه نورانی را نمایش می‌ دهند و علاوه بر اینکه مصرف کم و عمر بالایی دارند، برای استفاده در سقف‌ کاذب و محیط‌های توکار آشپزخانه و … استفاده می‌ شوند.

موارد استفاده از لامپ هالوژن

جواهر فروشی‌ ها

استفاده از انواع لامپ‌ های هالوژن مثل لامپ‌ های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌ های‌ هالوژن سقفی بزرگ نوری زیبا روی جواهرات منعکس می‌ کنند. و این نور به کمک آینه‌ های موجود در مغازه موجب درخشش و زیبایی بیشتر جواهرا مغازه می‌ شود.

انواع فروشگاه‌ ها

استفاده از لامپ‌ های هالوژن در انواع دیگر فروشگاه‌ ها هم مناسب است. لامپ‌ های هالوژن سقفی کم مصرف دست فروشنده را در تعداد لامپ باز می‌ گذارد. و لامپ‌ های هالوژن سقفی تو کار و لامپ‌ های هالوژن‌ های سقفی پر نور به بهتر دیده شدن محصولات و اجناس کمک می‌ کند که همین مشتری را به گشت‌ و گذار بیشتر در مغازه و خرید ترغیب می‌ کند.

چراغ COB
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود، در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی واتساپ 09901020938 با ما در ارتباط باشید.
چطور میتونیم کمکتون کنیم!