علت سوختن سریع لامپ چیست؟

سوختن لامپ

جهت ثبت سفاش تماس بگیرید

علت سوختن لامپ

لامپ‌ ها هم مانند دیگر وسایل برقی طول عمر دارند و نمی‌توانند همیشه سالم  و روشن بمانند. طول عمر یک لامپ تقریباً چهار ماه خواهد بود و باید در این مدت به‌ درستی فعال باشد. در هنگام روشن شدن لامپ، به آن شوک الکتریکی وارد می‌ شود و به همین دلیل احتمال دارد بسوزد. از طرفی اگر مرتب لامپ‌ ها را روشن و خاموش کنید، ممکن است عمرشان کم شده و زودتر از موقع بسوزند. در ادامه میخواهیم درباره 5 علت سوختن لامپ برای شما توضیح دهیم.

علت سوختن لامپ

5 علت سوختن لامپ

1) جریان برق با ولتاژ بالا

اگر ولتاژ برق در خانه شما بسیار زیاد باشد، لامپ‌ها در هر صورت روشن می‌شوند، ولی عمر کمتری خواهند داشت و این شدت زیاد ولتاژ، موجب سوختن لامپ می‌گردد. شما می‌توانید با استفاده از مولتی‌متر یا تست‌کننده ولتاژ، مقدار برق را در یک پریز برق استاندارد (۱۲۰ ولت) آزمایش کنید. برای انجام این کار باید روش کار و استفاده از دستگاه را بشناسید، زیرا در صورت درست انجام ندادن مراحل، برق قطع خواهد شد.

2) کلید برق

اولین مورد این است که شاید کلید برق مشکل دارد معمولا کنتاکتهای کلیدها پس از چند سال اتصال مناسبی را که باید در حین وصل شدن داشته باشند از دست میدهند و همین اتصال ضعیف و نا مناسب باعث میشود لامپ زود بسوزد و علامت آن این است که وقتی کلید را در حالت روشن قرار میدهیم صدای ضربه زدن کنتاکتها که تق به هم میخورند نمی آید در اینصورت کلید را باید عوض کرد

فوت و فن های خرید لوستر برای دکوراسیون منزل
بیشتر بخوانید

3) اشکالات در سرپیچ لامپ

مشکلات سرپیچ لامپ یکی دیگر از دلایل روشن نشدن لامپ است. در داخل سرپیچ لامپ زبانه کوچک فلزی قرار دارد که وظیفه آن برقراری اتصال با فلز انتهای لامپ است و به‌واسطه این اتصال، جریان الکتریکی (فاز مثبت) به لامپ منتقل می‌شود. فلز رزوه شده اطراف آن اتصال خنثی (فاز منفی) است.داخل سرپیچ دو کنتاکت (فلزی) برای فاز و نول وجود دارد که گاهی بخصوص کنتاکت مرکزی زیاد خوابیده و یا فنری که در زیر این کنتاکت است حالت خود را از دست داده و یا فنرش نمانده و افتاده٬ همین باعث اتصال ضعیف برق به بدنه لامپ و در نتیجه زود سوختن آن است. با فازمتر سعی کنید این کنتاکتها را کمی باز کنید و اگر دیدید مشکل حل نمیشود و یا فنر زیر کنتاکت مرکزی باقی نمانده سرپیچ را عوض کنید

4) پر پر زدن مداوم لامپ

دلیل دیگر سوختن لامپ ممکن است پرپر بیش ازحد دائمی باشد. مثال خوب برای این، یک پنکه ی سقفی با یک لامپ سبک است. هنگامی که یک تیغه ی فن ناپایدار می شود، فن شروع به لرزش می کند. این لرزش رشته ای رادرلامپ قرار می دهد و منجر به طول عمر کمتر لامپ میشود. مشکل مشابه در لامپ های روشنایی درون درباز کن های گاراژ رایج است. برای اصلاح این مشکل میتوانید از لامپ های ضد ضربه استقاده کنید. این لامپ ها دارای وظایف سنگینی برای مقاومت  بهتر در برابر ارتعاش هستند

5) قطع شدن فیوز

قطع شدن کلید مینیاتوری یا در اصطلاح پریدن فیوز مورد دیگری است که موجب سوختن لامپ می‌شود. در صورت قطعی برق از فیوز لامپ‌ها خاموش می‌شوند. پریدن فیوز می‌تواند به دلیل اتصالی کردن لوازم برقی، ایراد در سیم‌کشی و اتصالات باشد که می‌تواند باعث خاموش شدن لامپ‌ها و سایر دستگاه‌های متصل به برق شود.

تولیدی لوستر سقفی در تبریز
بیشتر بخوانید

علت سوختن سریع لامپ

سوختن قطع کننده مدار یا فیوز

اگر مدار کار نکند به این دلیل است که گردش قطع شده یا فیوز سوخته باشد یا ممکن است مشکلی در مدار به وجود آمده باشد. سیم کشی ممکن است که اتصالی کرده باشد، یا سوکت لامپ ممکن است که اتصالی کرده یا مشکلی پیدا کرده باشد. به هنگام مشاهده ی هریک از این موارد، قسمت های معیوب را قبل از تنظیم مجدد قطع کننده یا جایگزین کردن فیوز تعویض کنید.

نتیجه

در نتیجه هیچ کدام از انواع لامپ‌ ها همیشگی نیستند و هرکدام طول عمر مخصوص به خود را دارند، ولی این موضوع به این معنی نیست که هر وقت لامپی روشن نشد یعنی سوخته است. بلکه سوختن لامپ تنها یکی از دلایل روشن نشدن آن است. در زمان روشن نشدن لامپ باید ببینید که دلیل آن چیست اگر به شکل طبیعی طول عمر کارکرد لامپ تمام شده باشد، باید آن را تعویض کنید ولی اگر زودتر از موعد سوخته یا روشن نمی‌شود، باید ایراد را پیدا و مشکل را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود، در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی واتساپ 09901020938 با ما در ارتباط باشید.
چطور میتونیم کمکتون کنیم!