انواع قلاب لوستر

قلاب-لوستر

جهت ثبت سفاش تماس بگیرید

قلاب لوستر

قلاب های سقفی یا همان انواع قلاب لوستر به وسیله ای می گویند که برای آویزان نمودن لوستر و دیگر وسایل مانند گلدان، تاب کودک و چیزهایی از این دست استفاده می گردد. نام دیگر این قلاب ها انکر بولت، رول بولت سقفی یا رول بولت لوستر می باشد. این قلاب ها به گونه ای ساخته شده اند که وزن بالای لوستر یا گلدان را تحمل نمایند، البته شیوه نصب آن ها به سقف نیز بسیار مهم می باشد . علاوه بر طریقه نصب، جنس متریالی که در سقف استفاده می شود نیز در میزان تحمل وزن این قلاب های لوستر موثر می باشد.

وقتی اقدام به خرید قلاب لوستر می نمایید ابتدا قبل از هر کاری باید وزن لوستر را در نظر گرفته و متناسب با آن قلاب مناسب را تهیه نمایید. قلاب لوستر از جنس آهن یا فولاد ساخته می شود و دارای روکش مقاومی از گالوانیزه یا روی است. به همین دلیل خود قلاب مقاومت کافی برای تحمل وزن را دارد و از بابت شکستگی یا ترک برداشتن آن مشکلی وجود ندارد. رول بولت سقفی یا قلاب لوستر از چند بخش مجزا تشکیل شده است. در واقع قسمت های اصلی قلاب لوستر دارای یک پیچ، یک مهره، یک واشر و یک استوانه فلزی دارای چاک یا درز است.

رول بولت یا قلاب لوستر در اندازه های مختلف ساخته می شود. بعضی از آنها برای کاربرد های ساده و در واقع برای آویزان کردن وسایلی نظیر لوستر های کوچک و سبک ساخته می شوند که اندازه های کوچکی دارند و بعضی دیگر از آنها که برای استفاده های صنعتی و همینطور برای آویزان کردن لوستر های چهل چراغی یا کریستالی بسیار بزرگ در مکان های عمومی مانند هتل ها و … به کار می روند، اندازه های بزرگ تر و حتی در حدود یک متر را دارا هستند.

قلاب لوستر

انواع قلاب لوستر

قلاب پلیتی

از انواع مختلف قلاب لوستر، می توانیم از قلاب پلیتی را معرفی نماییم که برای نصب لوستر استفاده می‌ گردد. این قلاب‌ تحمل بار بالایی داشته. و با فولاد ضد زنگ با سطح براق ساخته می‌ شود. قلاب پلیتی انتخاب جذابی برای لوسترهای مدرن می باشد. مهم ترین دلیل این است که روی این قلاب‌ در مبدا تولید تست بارگذاری انجام می‌ شود تا تضمین شود که با فرض رعایت حداکثر بار مجاز، لوستر از سقف جدا نمی‌ شود و روی زمین نمی‌ افتد؛ یعنی می‌ توانید بدون نگرانی از این قلاب‌ استفاده نمایید.

لوستر جدید
بیشتر بخوانید

پیچ قلاب دار

پیچ‌ قلاب دار در سایزهای مختلفی تولید می‌ شود. برای آویزان کردن اجسام سبک‌ وزن از پیچ قلاب دار فنجانی یا چشمی استفاده کنید و برای اتصالات سنگین‌ تر هم از قلاب‌ های بزرگ‌ تری استفاده نمایید که تا توانایی نگهداری آنها را داشته باشند. از این قلاب‌ ها معمولا برای اتصال به تیرچه‌ های سقفی و چوبی و سقف‌ های اصلی استفاده می‌ گردند.

پیچ پروانه

پیچ‌ پروانه ای اتصال‌ دهنده‌ های رزوه‌ داری هستند که چند باله داشته. و از آنها در سازه‌ ها و سقف‌ های کاذب استفاده می‌ کنند تا باله‌ های آن ها در قسمت میانی سازه باز شده. و بخشی عمود بر سطح و مقاوم به وزن را ایجاد نمایند. در حین نصب باله‌ ها تا شده می باشند و سپس در سازه باز می‌ شوند. برای نصب لوستر در سقف کاذب از این پیچ‌ ها استفاده می‌ شود.

قلاب لوستر s

قلاب‌ های S خمیده هستند و برای کاربردهای معمول آویز از آن ها استفاده می‌ شود. این قلاب‌ ها همانطور که از نامشان مشخص است، به شکل S بوده و طراحی منحنی انواع مختلف این قلاب با توجه به کاربرد مورد نظر کمی متفاوت می باشد. قلاب‌ های معمولی S انتهایی باز یا بسته داشته و انواع پیچیده‌ تر آن ها اصلا شبیه S نمی باشند.

تنها تفاوت قلاب‌ های S با انتهای باز و بسته در این است که انتهای S چقدر به بدنه اتصال‌ دهنده نزدیک است. قلاب‌‌ های با انتهای باز برای پروژه‌ های خانگی مناسب می باشند. زیرا می‌ توان آن را به لوله، میله یا تجهیزات مشابهی وصل نمود. در عین حال رزوه‌ شدن اتصالات با قلاب بسته مشکل‌ تر است اما در مواردی که پیش‌ بینی می‌ شود قلاب S زیاد حرکت کند، قلاب‌ های S بسته نسبت به قلاب‌ های باز قدرت نگهداری بیشتری دارند. معمولا قلاب‌ های S با توجه به شکلشان و وزنی که می‌ توانند تحمل کنند، انتخاب می‌ شوند. از آنها در کاربردهای صنعتی استفاده می‌ شود ولی در پروژه‌های خانگی هم پرطرفدار هستند. کاربردهای متداول این قلاب‌ ها عبارتند از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تولید برق، معدن، ساخت‌ و ساز، سازه‌ های صنعتی، انبار و ذخیره‌ سازی.

تولیدی لوستر سقفی در تبریز
بیشتر بخوانید

انکر (قلاب) سقفی پروانه ای

از انکر سقفی پروانه‌ برای اتصال قلاب در قسمت بدون تیرچه سقف و برای لوسترهای سبک‌وزن و سقف کاذب بدون زنجیر استفاده کنید. انکر پروانه به همراه قلاب در واقع مهره رزوه‌ داری است که از مرکز به دو بال فنری پروانه‌ای متصل است. در انتهای مهره هم از قلاب به جای سرپیچ استاندارد استفاده شده است. هیچ‌ وقت از انکر (قلاب) پلاستیکی برای سقف استفاده نکنید. این اتصال‌ دهنده‌ ها برای بارهای سبک‌ وزن‌ تر روی دیوار مناسب هستند. اتصال انکر (قلاب) پروانه به تیرچه چوبی توصیه نمی‌ شود. بنابراین حتما از آن برای بخش‌ های توخالی سقف استفاده کنید.

نصب قلاب لوستر

می‌ توانید از انواع قلاب لوستر برای نصب لوستر از سقف یا دیوار به روشی ایمن و به همراه تکیه‌ گاهی اضافی استفاده کنید. که پیچ یا میخ استاندارد آن را تامین نمی‌ کند. در این بخش مراحل نصب پیچ قلاب دار یا قلاب رزوه را با هم بررسی می‌ کنیم. قسمت پیچی‌ شکل قلاب به سمت سقف نصب می‌ شود. و می‌ توانید از بخش قلاب آن برای نصب لوستر استفاده کنید.

مراحل نصب قلاب لوستر

  • برای دسترسی به سقف از نردبام استفاده نمایید و برای سطوح و مواد مختلف می‌ توان از پیچ قلاب دار استفاده کرد پس می‌ توانید از این اتصال‌ دهنده برای سقف و نصب لوستر استفاده کنید.
  • پرچ‌ کردن پیچ قلاب دار معمولی به بلوک‌ های سیمانی کار دشواری بوده و استفاده از آن در این سازه‌ ها توصیه نمی‌ گردد. برای سازه‌ های بتنی از قلاب سقفی در انواع و سایزهای مناسب با توجه به کتابچه راهنما استفاده نمایید.
  • قلاب را نگه داشته و نوک پیچی آن را به سمت سقف بفشارید و با دست تلاش نمایید که آن را در سقف بپیچانید. قلاب در سطوح چوبی با فشار دست به سمت داخل سازه فرو می‌ رود در غیر این صورت از دریل استفاده کنید.
  • چوب بهترین ماده‌ای است که می‌ توان از قلاب برای آن استفاده نمود. برای اینکه تخته‌ های چوبی سقف را پیدا کنید، با دست روی سقف بکوبید. اگر صدای پوک را شنیدید یعنی فقط عایق و هوا بالای سقف است ولی اگر صدا توپر بود یعنی داربست‌ های چوبی را یافته اید.
  • برای دریل خود مته‌ ای را انتخاب نمایید که کمی کوچک‌ تر از اندازه قلاب می باشد. اگر از مته‌ ای به سایز خود قلاب استفاده کنید، مواد کمتری در سقف با پیچ قلاب رزوه می‌ شوند و در نتیجه قدرت نگهداری قلاب به اندازه کافی نخواهد بود.
  • سوراخی را در محل نصب قلاب دریل کنید. اگر هم سوراخ حفرشده عمیق شد، اشکالی ندارد چون بخش رزوه‌ دار پیچِ قلاب وقتی به انتهای پیچ رسید، دیگر با سقف درگیر نمی‌ شود.
  • قلاب را به سقف پر کنید. تلاش کنید قلاب را کمی به سمت پایین بکشید تا مطمئن شوید که محکم شده و می‌ تواند وزن لوستر را تحمل کند.
انتخاب لوستر متناسب با سبک خانه
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود، در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی واتساپ 09901020938 با ما در ارتباط باشید.
چطور میتونیم کمکتون کنیم!