انتخاب لامپ مناسب برای لوستر

جهت ثبت سفاش تماس بگیرید

انتخاب لامپ مناسب برای لوستر

یکی از مهم ترین گزینه ها در انتخاب نوع و اندازه لوستر، مقدار نوری بوده که به وسیله آن لوستر و روشنایی ساخته شده است و همیشه این سؤال مورد توجه بوده که آیا این لوستر می‌تواند فضای ما را روشن کند یا خیر!

تعداد لامپ و نوع لامپ هایی که بر روی لوستر و روشنایی نصب می شوند بالاترین تأثیر را در این زمینه دارند و همین موضوع شناخت هر چه بیشتر از لامپ های مختلف را الزامی تر می کند.

لوسترها عامل زیبایی و روشنایی‌ بخش خانه‌ ها هستند. برای همین مقدار نوری که توسط آن‌ ها پخش می‌ شود، مسئله بسیار مهمی در هنگام خرید لوستر است.

همان‌طور که نوع لوسترها دنیای بسیار متنوعی را در بر می‌ گیرند، انواع لامپ مورد استفاده برای لوسترها نیز بسیار متنوع و متغیر هستند.

نکات مهم در انتخاب

رنگ لامپ لوستر، شدت نور لامپ، میزان گرمای تولیدی، قیمت لامپ و توجه به انواع لامپ لوستر نکاتی است که هنگام خرید لامپ لوستر باید به آن‌ها دقت کنید.

یکی از اولین نکاتی که در هنگام انتخاب لامپ لوستر باید به آن توجه کنید، توجه به رنگ و شدت نور بازتابی از لوستر است. به‌ طور کلی سه نوع رنگ در لامپ‌ های روشنایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که شامل رنگ‌ های آفتابی، مهتابی و صدفی (یخی) است.

لامپ‌ های آفتابی دارای رنگ زرد هستند که حالت غروب خورشید را تداعی می‌ کنند و برای اهالی خانه یا سالن نوری آرامش‌بخش به همراه می‌ آورند؛ در نتیجه برای فضاهایی که ایجاد فضای ساکت و آرام در آن‌ ها ارجحیت دارد، از جمله اتاق‌ نشیمن، اتاق‌ خواب و پذیرایی، استفاده از این نوع لامپ‌ های لوستر توصیه می‌شود.

لامپ‌ های صدفی حد واسط آفتابی و مهتابی هستند و با توجه به طیف انرژی که ساطع می‌کنند، بیشتر در فضاهای اداری مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اگر فضای شما جایی برای مطالعه و کارهایی از جمله طراحی است، لامپ مهتابی برای لوستر پیشنهاد می‌شود.

لوستر سقفی آشپزخانه
بیشتر بخوانید

انتخاب لامپ مناسب لوستر

برمبنای سیر تکاملی استفاده از لامپ در لوسترها، لامپ‌ های لوستر را می‌ توان در دو گروه لامپ‌ های نسل جدید و نسل قدیم تقسیم‌ بندی کرد. بر این اساس در نسل قدیم، لامپ‌ های رشته‌ ای و پرمصرف قرار می‌ گیرند که گرمای زیادی تولید کرده و مصرف برق بالایی دارند؛ اما لامپ‌ های نسل جدید در لوسترها را می‌ توان در دو گروه لامپ‌ های LED و لامپ‌ های SMD تقسیم‌ بندی کرد که مهم ترین وجه تمایز آن‌ ها کم‌ مصرف بودنشان است.

لامپ‌ های ال‌ ای‌ دی

این لامپ‌ ها در ابتدا با داشتن چراغ‌ های قرمز، در وسایل الکترونیکی مورد استفاده بودند؛ اما به دلیل کم‌مصرف بودن، عمر طولانی و تکنولوژی جدید که امکان ایجاد طیف مختلفی از رنگ‌ ها را فراهم کرد، به‌ تدریج جای خود را در بین لوسترها و دنیای روشنایی باز کردند.

لامپ‌های LED انواع مختلفی را شامل می‌شوند که از جمله می‌ توان به لامپ ال‌ ای‌ دی حبابی، لامپ ال‌ای‌دی گل، لامپ ال‌ای‌دی فیلامنتی، لامپ ال‌ ای‌ دی شمعی، لامپ ال‌ ای‌ دی هالوژنی، لامپ ال‌ ای‌ دی زیتونی، لامپ ال‌ای‌دی اشکی، قارچی، شلنگی و نوری اشاره کرد.

پرنورترین لامپ‌ های لوستر، لامپ‌ های LED هستند و از بین لامپ‌ های لوستر LED، لامپ لوستر فیلامنتی پرنورترین است. ظاهر لامپ‌ های لوستر فیلامنتی شبیه لامپ‌های رشته‌ ای قدیمی است و نوری تقریبا برابر همان لامپ‌ ها دارند؛

اما وجه تمایز لامپ‌ های لوستر LED، مصرف برق آن‌ ها است، به‌ طوری‌ که نسبت به لامپ‌ های رشته‌ ای ۸۵ درصد مصرف برق کمتری دارند. از جمله لامپ LED مخصوصی که برای لوستر مورد استفاده قرار می‌ گیرد، لامپ LED شمعی است، هرچند که در برخی از لوسترها همچنان از لامپ حبابی معمولی استفاده می‌ شود.

لامپ SMD چیست؟
بیشتر بخوانید

مزایای لامپ ال ای دی

  • در مقایسه با لامپ های رشته ای، ال ای دی ها گرمای خیلی کمی تولید می کنند.
  • بیشتر توانی که دریافت می کنند صرف تولید نور می شود.
  • تاثیر به سزایی در کاهش مصرف برق دارد.
  • قیمت تولید ال ای دی ها مقرون به صرفه می باشد.
  • طول عمر بیشتر و مصرف کمتر آنها در نهایت کارایی و صرفه اقتصادی آنها را نمایان می کند.

معایب لامپ ال ای دی

  • گرما دشمن اصلی قطعات الکترونیکی است. زیرا موجب می شود جریان بیشتر از نیمه هادی ها عبور کند.
  • انتخاب لامپ های ارزان قیمت که قطعات بی کیفیت دارند موجب سوختن زود هنگام لامپ می گردد.

لامپ لوستر اس ام دی (SMD)

لامپ‌های SMD نسل جدیدی از لامپ‌ های LED هستند که در طیف رنگی از آفتابی و مهتابی و به‌ صورت چند تایی در کنار همدیگر قرار می‌ گیرند. تمامی خصوصیات لامپ‌های LED بر این لامپ نیز حاکم است؛ اما دو ویژگی مثبت نسبت به آن دارد که مربوط به شدت نور و طول عمر است.

اگر لامپ لوستر SMD است، نور بیشتری در فضا خواهید داشت، به‌ علاوه اینکه لامپ لوستر عمر طولانی‌ تر، تنوع رنگ بیشتر و حجم بسیار کمتری هم دارد.

صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و کاهش گرمای تولیدی توسط لامپ، از دیگر مزایای این نوع لامپ است. از انواع لامپ SMD موجود در بازار می‌ توان به لامپ SMD حبابی، لامپ اس‌ ام‌ دی پرژکتوری و لامپ ال ای دی دانلایت اشاره کرد.

انتخاب-لوستر

لامپ لوستر فیلامنتی

ظاهر این لامپ‌ ها هیچ شباهتی به انواع لامپ‌ های LED و رشته‌ای ندارد، به‌ علاوه فناوری ساخت آن‌ ها نیز متفاوت است و با القای الکتریکی کار می‌ کنند.

انتخاب لوستر مدرن 
بیشتر بخوانید

درون لامپ‌ های لوستر فیلامنتی سه سیم باریک در درون یک سیم مسی قرار گرفته‌اند که در حکم میدان مغناطیسی عمل می‌کنند. در میدان مغناطیسی یک قوس جیوه‌ای ایجاد و نور ماورابنفش ایجاد می‌کند که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست.

نور ماوراءبنفش با مواد فسفورسنت موجود در لامپ برخورد و در نهایت نور تولید می‌شود. اگر هدفتان از لوستر بیشتر روشنایی است تا زیبایی، روی لامپ لوستر فیلامنتی حساب باز نکنید، چرا که نور زیادی تولید نمی‌ کنند و تنها می‌ توانید به فاکتور زیبایی آن اکتفا کنید.

این نکته را درنظر داشته باشید که در بین لامپ لوستر فیلامنتی، نوع سرپیچ شمعی آن پراستفاده‌ تر هستند.

لامپ لوستر سوزنی

لامپ‌ های سوزنی در انواع مختلف و کاربردهای مختلفی وجود دارند؛ اما لامپ‌های سوزنی در لوسترهای رشته‌ای و لوسترهای LED بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.قابلیت تعویض آسان لامپ لوستر سوزنی، همچنین اندازه کوچک و شدت نور بالا و در نهایت صرفه‌ جویی در مصرف برق، منجر به اقبال عمومی به آن شده است. به‌علاوه این نوع لامپ طول عمر بالایی، بیش از۳۰ هزار ساعت دارد. مواد به‌ کاررفته در بدنه لامپ سوزنی سفید است و در گروه لامپ‌ های کوچک مقیاس قرار می‌ گیرد.

احتمالاً لامپ لوسترهای قدیمی از نوع لامپ‌ لوستر سوزنی بوده است. لامپ هالوژن گازی، G۴، G۹ نسل قدیمی لامپ‌ های سوزنی هستند که مصرف بالاتری نسبت به نسل جدید دارند.البته مصرف G۴ نسبت به G۹ کمتر است و طول عمر بالاتری هم دارد. جدیدترین نمونه لامپ‌ های سوزنی، از نوع LED-SMD هستند که نور بیشتر و مصرف برق کمتری دارند و در نتیجه نسبت به لامپ‌ های سوزنی قدیمی ارجح‌ تر هستند. لامپ‌ های سوزنی SMD روکش ژله‌ ای دارند و به‌ همین دلیل به آن‌ ها لامپ سوزنی ژله‌ ای نیز می‌ گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود، در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی واتساپ 09901020938 با ما در ارتباط باشید.
چطور میتونیم کمکتون کنیم!