تمیز کردن لوستر به روش خانگی

جهت ثبت سفاش تماس بگیرید

تمیز کردن لوستر به روش خانگی

یکی از کارهای سخت و وقت گیر خانه، تمیز کردن لوسترهای کریستالی است. چون به هنگام تمیز کردن باید مراقب باشیم تا کریستال ها نشکنند. دست کم یک یا دو بار در سال، لوسترها باید تمیز شوند تا همیشه درخشنده بماند. لوستر یکی از اجزای جدایی ناپذیر زیبایی دکوراسیون داخلی به شمار می آید که نقش مهمی در نورپردازی و جلوه کردن هر چه بیشتر اثاثیه منزل و محل کار دارد. نکاتی که باید هنگام تمیز کردن لوستر به آن دقت کنید.

قبل از تمیزکاری لوستر کریستالی

قبل از هر کاری به خاطر داشته باشید برای جلوگیری از بر هم‌ ریختگی و کثیفی بیشتر در خانه باید مراحل زیر به‌ خوبی مدنظر قرار دهید:

  1. از شکل کامل لوستر خود یک عکس تهیه‌ کنید تا پس از باز کردن قطعات به مشکل برنخورید.
  2. کف زمین یک پتوی ضخیم انداخته تا تکه‌ های لوستری که جدا می‌ کنید در اثر برخورد با زمین دچار شکستگی نشوند. این پتو کمک می‌ کند کثیفی‌ های موجود در لوستر بر روی زمین نیز ریخته نشوند.
  3. به‌ هیچ‌ عنوان در تمیز کردن لوسترها از سفید کننده استفاده ننمایید، مواد شوینده قوی فقط باعث می‌ شود تا کریستال‌ ها جلای خود را از دست بدهند.

مراحل تمیز کردن

1) قطع کردن برق

ابتدا برق منزل را قطع کنید و همه لامپ ها را جدا کنید .توجه داشته باشید بلافاصله بعد از قطع برق تا مدتی لامپ ها داغ هستند. مواظب باشید دست خود را نسوزانید و چند دقیقه صبر داشته باشید.

انواع لوستر
بیشتر بخوانید

2) استفاده از دستکش های پنبه ای

اگر می خواهید لوسترتان را بدون باز کردن قطعاتش تمیز نمایید، به جای استفاده از دستمال می توانید از دستکش های پنبه ای استفاده کنید . یک دستکش را به اسپری های تمیز کننده لوستر یا شیشه پاک کن آغشته کرده و بر روی کریستال بکشید تا تمیز شود و برای خشک کردن و تمیز کردن از دستکش دیگر استفاده کنید. لوستر شما اگر بزرگ باشد، شما به چند جفت دستکش نیاز خواهید داشت.

3) شستن با آب ولرم و سرکه

اگر توانستید گوی ها را از لوستر جدا کنید کارتان تمیز تر و بهتر صورت می گیرد.

تمیزکاری لوستر

4) استفاده از خمیر دندان

برای از بین بردن خط و خش و یا پریدگی کوچکی ایجاد شده است روی گوی ها می توانید از خمیر دندان استفاده کنید.

5) تمیز کردن لوستر با استفاده از الکل

برای اینکه هیچ اثری از گرد و لکه روی لوستر باقی نماند درون یک لیوان مقداری الکل و مقداری آب بریزید. البته مقدار آب بیشتر از الکل باشد. سپس لیوان را زیر هریک از آویزها بگیرید به طوری که قطعات بلوری لوستر در مایع داخل لیوان غوطه ور شوند. سپس با یک دستمال تمیز آن ها را پاک کنید.

6) تمیز کردن لوستر با لیمو ترش

مسواکی را در آب لیموترش تازه فرو کنید و به فرورفتگی ها و زوایای آن بمالید. و این کار را چند بار تکرار کنید سپس آن را آب کشیده و خشک کنید.

7) اسپری کردن آب و آمونیاک

لامپ ها را با نایلون فریزر یا باند های پلاستیکی در اطراف پایه پوشش دهید. سپس یک چهارم آمونیاک و سه چهارم آب مقطر را با هم مخلوط کرده و یا آب و صابون داغ را بر روی تمامی قسمت های لوستر خود به صورت کامل اسپری کنید. بگذارید پاک کننده با تمامی گرد و غبار از تمامی اتصالات نور سقوط کند، سپس آب ولرم را روی لوستر کریستالی خود اسپری کنید تا مواد شوینده از روی لوستر سقوط کند. برای خشک کردن لوستر از دستمال های نانو استفاده نمایید. تا چند ساعت از روشن کردن لوستر اجتناب کنید، تا کاملا لوستر خشک شود.

شناخت ویژگی های انواع کریستال لوستر
بیشتر بخوانید

تمیز-کردن-لوستر-به-رو-خانگی

تمیز کردن لوستر بدون باز کردن قطعات

در این حالت شما به یک نردبان برای دسترسی به قسمت‌های مختلف لوستر، و یک تکه پارچه ضخیم برای پهن کردن زیر آن احتیاج دارید (در صورتی که چیزی از لوستر جدا شود و بیفتد). البته اگر زیر لوستر فرش پهن شده، یک تکه پارچه معمولی نیز کافی است.ولی اگر میخواهید تمیز کردن لوستر وقت زیادی نگیرد از یک دستمال نمدار استفاده کرده و هفته ای یک بار با دستمال نمدار لوسترتان را تمیز نمایید تا همیشه ظاهر نو و اولیه خودش را حفظ نماید و با این روش نیاز به تمیزکردن های بسیار وقت گیر و سخت هم از بین می رود.

نکات مهم هنگام تمیز کردن لوستر

در مطلب دیگری با موضوع تمیز کردن لوستر با محلول خانگی در نمناک گفتیم که برای تمیزکردن لوستر از مواد شوینده قوی مانند وایتکس و پودرهای ظرف شویی و لباسشویی استفاده نکنید زیرا مواد شوینده جلا و تازگی لوستر را از بین می برند و آن را تیره می کنند.

برای تمیز کردن یا دسترسی به هر دو طرف لوستر، آن را نچرخانید. زیرا این کار باعث ضعیف شدن اتصالات لوستر می شود. از تمیز کننده هایی استفاده می کنید که برای نوع فلز لوستر شما مناسب است تا قسمت های فلزی تغییر رنگ نیابد و تیره نشود. در صورت استفاده از نردبان، از ایمنی آن مطمئن شوید. هرگز لوستر روشن را تمیز نکنید زیرا این کار موجب برق گرفتگی یا شکستن لامپ های لوستر می شود.

بهتر است قطعات کریستالی لوستر را به صورت طبیعی خشک کنید. زیرا به دلیل سختی آب ممکن است لکه های آب بر روی آن باقی بمانند.همان طور که گفتیم قبل از اینکه قطعات لوستر را از هم جدا کنید، از شکل کامل شده‎ آن عکس بگیرید تا بعدا هنگام سوار کردن دوباره، کمکتان کند.

خرید لوستر راهرو
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود، در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی واتساپ 09901020938 با ما در ارتباط باشید.
چطور میتونیم کمکتون کنیم!