آشنایی با انواع سرپیچ لامپ

تعویض لامپ

سرپیچ چیست و چه کاربردی دارد ؟

سرپیچ یا همان بادروم ها از جمله تجهیزات الکتریکی در صنایع روشنایی است که لامپ ها را به برق ورودی متصل می کند و طریقه‌ ی عملکرد آن‌ ها به شکلی است که با قرار دادن لامپ درون آن روشنایی مکان مورد نظر تامین می‌ شود در واقع لامپ‌ ها بدون سرپیچ هیچ معنایی ندارند. تنوع لامپ در دنیای امروزی بسیار گسترده است و این ابزار مهم نسبت به نوع و اندازه لامپ ها در انواع و اندازه‌های گوناگونی ساخته می‌شوند که طرز کار هر یک، با توجه به ویژگی‌ های اجزاء در نظر گرفته شده برای آن تعیین می‌ شود.

سرپیچ‌ ها از جنس سرامیک هستند و در برابر حرارت و دما مقاوم می‌ باشند. معمولا از سر پیچ‌ های سرامیکی برای لامپ‌ های معمولی استفاده می‌ شود. در این مقاله می خواهیم با انواع سرپیچ لامپ و کاربرد هر یک از آنها آشنا شویم.

انواع سرپیچ لامپ

اجزای اصلی سرپیچ لامپ

از انواع سر پیچ‌ ها می‌ توان به سرپیچ آویز، راکورد دار، دیواری و شمعی اشاره کرد. اجزاء تشکیل دهنده‌ی هر وسیله‌ای در چگونگی عملکرد آن بسیار تاثیرگذار بوده است. سرپیچ به دلیل داشتن نقش مهم در روشنایی یک مکان از جمله ابزار مهم و کاربردی به شمار می‌ رود و برای آشنایی با طریقه‌ ی عملکرد آن لازم است که از اجزاء تشکیل دهنده‌ آن آگاه شویم. از جمله اجزاء این قطعه می‌ توان به کلاهک، سیلندر، حلقه رزوه و همچنین قسمت‌های ارتباطی با پایه لامپ اشاره کرد.

  • بدنه ای از جنس مواد نارسانا که بسته به نوع سرپیچ ممکن است از سرامیک یا پلاستیک استفاده شود.
  • ریل سرپیچ که رزوه‌ های لامپ سوار آن شده و در عمل لامپ را سر جای خود محکم می‌ کند. البته تنها کارکرد ریل سرپیچ، محکم نگه داشتن لامپ نیست و خود فلز این بخش، در ایجاد ارتباط لامپ با برق سهم دارند.
  • پلاتین انتهایی که با پلاتین بخش انتهایی لامپ در تماس قرار گرفته و بخشی دیگر از انتقال برق به لامپ را برعهده دارد.
انتخاب لوستر میز غذاخوری
بیشتر بخوانید

 

انواع سرپیچ لامپ

هر سرپیچ خود شامل اجزایی مانند: کلاهک سرپیچ، سیلندر سرپیچ، حلقه رزوه و کنتاکت‌ های اتصال و.. هستند. یکی از پر کابرد‌ترین سرپیچ‌ ها از نوع E هستند که در صنایع روشنایی می‌ توان E۱۴ ,E۲۷ ,E۴۰ E۵، و… را نام برد. در اینجا میخواهیم شما را با 10 نوع از سرپیچ ها آشنا کنیم.

1) سرپیچ ریموت دار

این سرپیچ‌ ها کلیدی برای کنترل دارند که می‌ توانید به وسیله آن میزان روشنایی لامپ را تنظیم کنید یا از فاصله دور لامپ را خاموش و روشن کنید. معمولا از این سر پیچ‌ ها در اتاق خواب استفاده می‌ کنند.

2) سرپیچ معمولی

سرپیچ‌ های سقفی پرکاربرد ترین نوع سرپیچ لامپ هستند که معمولا در اکثر لامپ‌ ها دیده می‌ شوند. معمولا برای لامپ‌های معمولی یا لوسترها از سرپیچ سقفی استفاده می‌ کنند.

3) سرپیچ پایه دار

سرپیچ‌ های پایه دار بسیار محکم هستند و در دو نوع پلاستیکی و استیل تولید می‌ شوند. این سرپیچ‌ ها ظاهر زیبایی دارند و به همین دلیل بیشتر در ادارات یا مراکز تجاری استفاده می‌ شوند.

4) سرپیچ گریف دار

گریف قطعه ای است که به شکل دو پیچ در دو طرف سرپیچ قرار می‌ گیرد و بیشتر برای لامپ‌ های دیواری کاربرد دارد.

5) سرپیچ کلید دار

سرپیچ‌ های کلید دار مثل لامپ‌ های دارای دو شاخ مستقیم است که روی پایه آن یک کلید روشن و خاموش تعبیه شده است. معمولا برای چراغ خواب از این نوع سرپیچ استفاده می‌ شود.

6) سرپیچ ادیسونی

علت نام این سرپیچ‌ ها اولین تولید آن‌ ها توسط شرکت ادیسون بوده است. این سرپیچ‌ ها انواع مختلفی با کاربرد های متفاوتی دارند. روی بدنه آن‌ ها نام E به نشانه ادیسون حک شده است و برای چراغ قوه، لامپ یخچال و فریزر و … استفاده می‌ شود.

لوستر جدید
بیشتر بخوانید

سرپیچ

7) سرپیچ سه قلو

این سرپیچ‌ها برای روشن کردن سه لامپ به طور همزمان استفاده می‌ شوند. در واقع مانند یک مبدل یک به سه کار می‌ کنند.

8) سرپیچ دوشاخه دار

در این نوع سرپیچ‌ ها خود سرپیچ دارای دو شاخ برق است و لامپ به آن بسته شده و مستقیما داخل پریز برق قرار می‌ گیرد تا روشن شود. از این سرپیچ‌ ها نمی‌ توان برای لامپ 100 وات استفاده کرد.

9) سرپیچ راکورد دار

راکورد یک مهره زرد رنگ است که در انتهای سرپیچ قرار می‌ گیرد و معمولا برای نصب سرپیچ در چراغ‌ های دیواری و لوسترها استفاده می‌ گردد.

10) سرپیچ لامپ شمعی

از این سرپیچ‌ ها برای لامپ‌ های شمعی برای انواع چراغ خواب و لوستر ها استفاده می‌ شود. این سرپیچ‌ ها بدنه مقاومی‌ در برابر دما دارند.

 

سرپیچ ها بر اساس جنس و متریال به 2 گروه کلی دسته بندی می شوند:

سرپیچ های نوع اول از ماده‌ ای به نام باکالیت ساخته شده که یک پلاستیک فشرده می باشد و از مقاومت بالایی در برابر جریان الکتریکی و حرارت برخوردار می باشد و همین ویژگی سبب می ‌گردد تا در صورت قرار گرفتن سرپیچ در چنین شرایطی، محصول فوق خراب نشده و ذوب نشود.

رپیچ های نوع دوم سرپیچ هایی از جنس چینی یا سرامیک هستند. استفاده از سرامیک و چینی برای تولید این سر پیچ ها سبب گرردیده تا مقاومت آن ها در برابر دما به افزایش زیادی داشته باشد و این سرپیچ ها در صورت قرار گرفتن در شرایطی با دمای بالا ذوب نگردند. از جمله موارد کاربرد سرپیچ های سرامیکی و چینی می توان به استفاده از آن ها در جا هایی که سر بسته و سر پوشیده هستند اشاره کرد.

لوستر چند منظوره
بیشتر بخوانید

مشکلات سرپیچ لامپ

مشکلات سرپیچ لامپ یکی از دلایل مهم روشن نشدن لامپ می باشد. زبانه کوچک فلزی درون سرپیچ لامپ موظف به برقرار کردن ارتباط و اتصال به فلز انتهای لامپ است که به‌واسطه این اتصال، جریان الکتریکی (فاز مثبت) به لامپ انتقال داده می شود. فلز اطراف آن اتصال خنثی (فاز منفی) است.

اگر زبانه کوچک فلزی در پایین سوکت بیش از حد به پایین فشار آورد، باعث می شود جریان برق لامپ قطع شود. در این حالت لامپ روشن نشده و این طور به نظر می رسد که لامپ سوخته است. اما درحالیست که سرپیچ خراب ‌شده است، پس هر خاموشی دلیل بر سوختن لامپ نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود، در صورت عدم پاسخگویی با شماره ی واتساپ 09901020938 با ما در ارتباط باشید.
چطور میتونیم کمکتون کنیم!